Z czym warto iść do notariusza?

Płaski brzuch odchudzanie toruń modelowanie ciała zabiegi
Płaski brzuch, czyli jak się odchudzać
Kwiecień 5, 2017
prawnik Toruń obowiązek alimentacyjny kancelaria
Kiedy trzeba płacić alimenty? Pomoc profesjonalnego adwokata
Kwiecień 7, 2017
kancelaria notarialna Toruń notariusz poświadczanie dokumentów

kancelaria notarialna Toruń notariusz poświadczanie dokumentów

Z jakimi sprawami trzeba zawitać do kancelarii notarialnej?

W naszym kraju osoba pełniąca funkcję notariusza zajmuje niesamowicie ważną pozycję, ponieważ jest nie tylko – jak to się prosto określa – osobą, której mogą zaufać obywatele, lecz także kimś, kto idealnie rozeznaje się w tajnikach prawa. Notariusz jest zatem przedstawicielem publicznym – tak jak policjant – i jego przeznaczeniem jest pamiętanie zawsze o interesach Klienta. Do notariusza zazwyczaj idzie się z dokładną sprawą oraz powinniśmy przynieść ze sobą wszystkie konieczne papiery. Te, jakie będą przez niego przygotowane są przyjmowane jako dokumenty oficjalne oraz mają tzw. moc prawną. Słowem, to co było w takich aktach prawnych ustalone wchodzi w życie. Nie jest więc dziwne, że do kancelarii notarialnej koniecznie trzeba wziąć, przykładowo umowy bankowe, umowę o podziale majątku czyli umowę odsprzedaży lokalu.

Najistotniejszym zobowiązaniem notariusza jest pracowanie jednogłośnie z przepisami prawa, jednogłośnie z uzyskaną widzą i zdolnościami. Mówiąc w skrócie nie może zatem dojść do takiej sytuacji, kiedy rejent z pełną świadomością wyzyskuje swych Klientów stosując w praktyce liczne błędy oraz przeinaczenia. Każdego urzędnika zaufania publicznego obliguje Kodeks Etyki Zawodowej, który szczegółowo podaje to, jak rejenci muszą postępować.

Deklaracje, jakie sporządzamy osobiście, np. umowę podnajmu mieszkania, świadectwo o pełnomocnictwie lub pisma o wysłaniu darowizny, w sumie nie są objęte przymusowym potwierdzaniem przez notariusza. W większości przypadków figuruje w odpowiednich miejscach pieczątka notarialna, jeżeli zależy nam na tym, by podnieść ważność i rzetelność danego dokumentu. Ściślej mówiąc – nie ma takiego obowiązku, stąd nie powinniśmy kłopotać się o kolejne potwierdzenia.

Rodzime prawo respektuje też takie okoliczności, w których notariusz jest najzwyczajniej w świecie wskazany. Należą do nich akty, jakie bez jego pieczęci są przyjmowane za nieważne.

Niżej wymienione są niektóre spośród takich dokumentów:

Umowy nabycia oraz zbycia jakichkolwiek nieruchomości – mieszkań, domów wielorodzinnych, działek pod budowę, rejonów rolniczych, działek rekreacyjnych etc.

Wręczenie darowizny, jeżeli darowizną jest nieruchomość

Darowizna działki

Umowa rozdzielczości majątkowej, a więc tzw. intercyza

Podział spadku, w przypadku kiedy do podziału jest jakakolwiek nieruchomość

Umowy dotyczące spółek, np. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością

Wyliczone u góry dokumenty powinny mieć niewątpliwie pieczęcie i podpis notariusza. Inne w zasadzie nie muszą posiadać układu aktu notarialnego, możemy sporządzać je w dowolny sposób. Dobrze jest mieć na uwadze, iż przede wszystkim umowy zaakceptowane przed rejentem rzeczywiście są zgodne z literą prawa.

W przypadku kiedy mamy na uwadze spółki handlowe, wtedy obowiązkowo muszą one podpisywać w asyście notariusza, np. zawiązanie spółki akcyjnej, formularze dotyczące majątku zakładowego, oświadczenie tyczące się zdobycia poprzez wspólnika określonej części wkładów.

Skonstruowanie umowy w Kancelarii Notarialnej i uzupełnienie jej pieczęcią oraz autografem notariusza podlega stosownym taksom. Są one stosunkowo duże, lecz zależą zwłaszcza od wartości obiektu umowy. W przypadku kiedy jakakolwiek osoba zamierza przekazać rezydencję wartą co najmniej kilka milionów złotych, to musi koniecznie liczyć się z dużymi opłatami. Ostateczna taksa jest ustalona poprzez Ministra Sprawiedliwości, lecz rzeczywiście jest ona duża. Rejenci wcale nie są zobowiązani do używania największych kwot, zaś co najistotniejsze – konkurencja sama wymusza ich zredukowanie. Do notariusza zmierzamy głównie w niezmiernie ważnych sprawach, a więc tych które wymuszają potwierdzenia poprzez osobę trzecią bądź zamierzamy przechować pokaźną ilość pieniędzy.

Czy są poza tym inne opłaty oprócz taksy notarialnej?

Prócz tego, iż rejent musi obligatoryjnie wziąć za swoją pracę wynagrodzenie, należy spłacić podatek, np. od czynności cywilnoprawnych oraz uregulować opłaty sądowe. Ceny te są przekazywane przez rejenta odpowiedniemu urzędowi skarbowemu lub sądowi. Na każdym dokumencie można precyzyjnie zweryfikować, co trzeba opłacić. Niezwykle często Petenci piszą do Kancelarii w Toruniu i chcą natychmiast uzyskać informacje mówiące o tym, ile dokładnie wynoszą wszystkie należności. Wyłącznie w wypadku taksy notarialnej jest opcja negocjacji zapłaty, bowiem na pozostałe należności notariusz po prostu wcale nie ma wpływu.

Czego nie wolno robić notariuszowi?

Przede wszystkim – notariusze absolutnie nie powinni podejmować się działalności, jakie przeszkadzałyby w dowolnym sensie w spełnianiu powinności osoby zaufania publicznego. Osoba pełniąca funkcję notariusza absolutnie nie może więc zajmować się sprzedawaniem czegokolwiek, pośrednictwem (m in. w nabywaniu działek) bądź doradzaniem w interesach.

Po drugie – ogólnie rzecz ujmując nie powinien zatrudniać się bez aprobaty izby notarialnej, może to być jednak zawód uczonego, pracownika w szkole bądź będącego powiązaniem obu.

Po trzecie – pod identyczną nazwą może pracować paru rejentów (m in. w formie spółki cywilnej) chociaż z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, kliknij w odnośnik obok – Notariusz Toruń

Komentarze są wyłączone.