Pojazdy uprzywilejowane – zostań zawodowym kierowcą

Adwokat Toruń - Adwokat sprawy rozwodowe - Adwokat sprawy karne - Adwokat sprawy cywilne - Dobry adwokat Toruń
Adwokat – zawód pełny pasji
Marzec 24, 2017
Depilacja toruń depilacja laserowa depilacja gorącym woskiem
Depilacja laserowa i depilacja woskiem
Marzec 28, 2017

Pojazdy uprzywilejowane – zostań zawodowym kierowcą

Pojazdy uprzywilejowane kursy Kursy dla kierowców

Pojazdy uprzywilejowane kursy Kursy dla kierowców

Co zawiera kurs na pojazdy uprzywilejowane?

W kilkunastu ośrodkach zajmujących się ulepszaniem metody jazdy możemy odnaleźć propozycję zajęć dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Od pewnego czasu cieszą się dużym powodzeniem – zarówno te na sanitarki, jak i na samochody Straży Granicznej. Nic w tym dziwnego – możemy po nich w mgnieniu oka znaleźć pracę. Nadmienione szkolenia mają głównie przygotować osobę za kierownicą do prawidłowego postępowania w różnych sytuacjach, niekiedy niesamowicie uciążliwych i wyjątkowych. Realizowanie manewrów na jezdni, przejeżdżanie na sygnale przez przejazdy na czerwonym świetle czy jazda z dużą prędkością i gwałtowne omijanie przeszkód – to jedynie niektóre z ćwiczeń, które stoją przed kursantami. Najczęściej instruktorom mocno zależy, ażeby kierowca opanował sztukę sterowania samochodem wtedy, kiedy wydaje się to nierealne. Utrata kontroli w każdej sekundzie może spowodować poważny wypadek. Adresatami kursu są kierowcy, którzy chcą zarabiać w społecznych firmach zajmujących się ratowaniem ludzkiego zdrowia oraz życia, zabezpieczaniem porządku publicznego, wożeniem wartości pieniężnych albo usuwaniem pożarów.

Plan szkolenia zawiera zatem zadania praktyczne przeprowadzane na różnorodnych przestrzeniach: na płycie poślizgowej pierścieniowej albo placu manewrowym. Kurs zasadniczy trwa 14 godzin oraz mieści w sobie 6 godzin warsztaty teoretyczne oraz 8 godzin ćwiczeń praktycznych. Jakie wątki mają szansę pojawić się na zajęciach? W szczególności z obszaru przepisów ruchu drogowego, problematyki występowania wypadków na ulicy, psychologii komunikacji drogowej bądź metody jazdy w utrudnionych warunkach. Szkolenie kończy się oczywiście egzaminem z części teoretycznej i części praktycznej.

Sprawdzian z części wykładowej trwa 25 minut i zawiera 20 pytań w formie testu. Kierowca musi oznaczyć trafnie jedynie jedną odpowiedź. Dobry wynik testu można zdobyć, w przypadku kiedy co najmniej 16 odpowiedzi jest dobrych.

Test z części praktycznej mieści w sobie wykonanie określonych manewrów, m in. omijania przeszkody albo hamowania na zakręcie. Jeżeli kierowca nieodpowiednio zrobi dwa razy takie samo ćwiczenie, zdobędzie negatywny wynik z sprawdzianu.

Jakie wymogi muszą spełnić kursanci?

W pierwszej kolejności jest przedstawienie prawa jazdy określonej kategorii. Bez wątpienia ktoś, kto woli być kierowcą – konwojentem czy kierowcą samochodu ochroniarskiego, musi obligatoryjnie posiadać doświadczenie. Uczestnikiem szkolenia mówiąc w skrócie nie może być w takiej sytuacji osoba, która chwilę temu odebrała prawo jazdy. Długość dowolnego kursu jest dopasowywana do kompetencji oraz zdolności każdego kierowcy (kurs podstawowy, kurs uzupełniający). Koniecznym warunkiem jest też skończenie 21 lat oraz posiadanie aktualnego świadectwa od specjalisty medycyny pracy oraz od psychologa. Stwierdzą oni, czy nie ma określonych przeciwwskazań do zatrudnienia w charakterze uprawnionego kierowcy.

Jaki jest wpływ stresu na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym?

W trakcie zajęć wszyscy uczestnicy będą uzyskiwać wiedzę z działu psychologii transportu. Na warsztatach zaznajomią się z wątkiem stresu, który szczególnie dotkliwie wpływa na działanie za kierownicą. Jego centrum mogą być ekstremalnie przykre sytuacje na drodze czy sprawy życiowe przewożonych pacjentów. Zajęcia teoretyczne mają za cel objaśnić kierowcom takie kłopoty, jak: wpływ temperamentu na podejmowanie decyzji w czasie podróży, dużego stresu, napojów alkoholowych oraz pozostałych środków upajających na zdolność manewrowania pojazdem.

Psychologia komunikacji drogowej obejmuje elementy psychologii poznawczej, psychologii osobowości, psychologii klinicznej oraz kilku innych dyscyplin. Na kursie dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych nie będzie wymagana wnikliwa wiedza wszystkich tematów, gdyż jest to materiał studiów podyplomowych. Ostatnimi czasy ta nauka intensywnie się rozwija, bo spora liczba osób z prawem jazdy planuje posiadać konkretną specjalizację, np. planuje przekazywać wartości pieniężne albo chorych pacjentów do specjalistycznych placówek.

Zaś z drugiej strony wielu psychologów jest zajętych analizowaniem kierowców, jako grupy społecznej niezwykle narażonej na napięcia psychiczne i różnorakie inne niedogodności. Można tutaj wyliczyć choćby zbyt dużą sumę godzin spędzonych w pracy, ograniczone związki z rodziną (u kierowców wykonujących pracę w transporcie międzynarodowym) czy większe procentowo narażenie na wypadki drogowe.

W jaki sposób uczestnicy zostaną podzieleni?

Pierwsza grupa kursantów – tu będą przypisane te osoby, które bardzo dobrze znają kodeksy, mają wyrobione prawidłowe nawyki oraz absolutnie nie sprawiają żadnego niebezpieczeństwa w czasie prowadzenia pojazdu. Szkoleniowcy będą opierać się na dwóch pożądanych cechach tych kursantów: umiejętności rozpoznawania ryzyka i na chęci „uczenia się na błędach”.

Druga grupa kursantów – do niej zapisani będą kierowcy, którzy omyłkowo powodują niebezpieczeństwo dla pozostałych uczestników jezdni. Planują wyeliminować swoje braki (mino, iż robią ich sporo), chcą uczyć się stosownego postępowania w skrajnych warunkach.

Trzecia grupa uczestników – do niej będą chodzili kierowcy, jacy świadomie powodują różne zagrożenia oraz intencjonalnie prowokują innych do niebezpiecznych zachowań. Jednocześnie planują poprawić swoje błędy i wykazują się gotowością nauki oraz doskonalenia swoich predyspozycji.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, wejdź w link obok – kurs na pojazdy uprzywilejowane cena

Komentarze są wyłączone.