Optymalizacja stron WWW

E-sklep stworzony przez WordPress
17 września, 2020
Biuro rachunkowe i Elektroniczna e-księgowość
21 września, 2020

Optymalizacja stron WWW

WordPress daje sporo możliwości pod względem tworzenia stron WWW, ich projektowania i prowadzenia. Dzięki możliwościom WordPressa powstają strony, które da się bez problemu rozwijać także z uwagi na pozycjonowanie. Aby optymalizacja witryny internetowej na WordPressie miała sens, warto sięgnąć po narzędzia i wtyczki zaprojektowane do optymalizacji i {wspierające|wspomagające pozycjonowanie.

Page Speed Insight

Pierwszym narzędziem szczególnie korzystnym do optymalizacji stron WWW jest stworzony przez Google Page Speed Insight. Takie narzędzie przede wszystkim określa czas, którego potrzebuje przeglądarka, żeby w zupełności wyświetlić stronę . Na bazie danych Google ocenia witrynę w skali 0-100 punktów. I chociaż sam Page Speed nie poprawia pozycji, tak niska wartość punktowa może wpłynąć na jej zaniżenie. To co przydatne w tym narzędziu, to kompletna analiza elementów, które oddziałują na ten albo inny wynik. Za sprawą Page Speed Insight wiadomo, jakie elementy wymagają zmian. Między innymi warto zmniejszać rozmiary obrazów, usuwać zasoby blokujące renderowanie, wyrzucać nieużywane kody CSS, JavaScript albo wtyczki.

Google Lighthouse

Mocno rozwiniętym narzędziem optymalizacji stron WWW na WordPress jest również narzędzie Google Lighthouse, dostępne w przeglądarce. Funkcjonuje w sposób zbliżony do Page Speed Insight, ale jest trochę bardziej rozszerzone, z uwagi na podział na 5 kategorii. Kategorią pierwszą jest performance, czyli wydajność witryny. Ocenia witrynę WWW z uwagi na jej działanie. Analizuje m.in. czas ładowania witryny, odnajduje nieużywane kody CSS, JavaScript, pokazuje elementy konieczne do poprawy, żeby poprawić wydajność. Drugim parametrem jest dostępność. W tym dziale istotne jest dostosowanie do użytkownika. Oceniane są np. teksty alternatywne, zrozumiałość języka i wyraźna struktura.

Kolejny parametr – best practices – ocenia funkcjonalność witryny internetowej z myślą o użytkownikach. Dla przykładu określa możliwość wstawiania haseł poprzez wklejanie, kwestie techniczne jak dostosowane rozmiary wyświetlanych obrazów albo właściwe zastosowanie kodów HTML. Google Lighthouse analizuje witrynę WWW także pod kierunkiem SEO. Bada między innymi zastosowanie meta opisów oraz atrybutu alt dodawanego do obrazów. Ostatnia z kategorii, czyli PWA (Progressive Web App) ma za zadanie oceniać, czy strona posiada funkcję aplikacji dostępnej offline i czy poprawnie działa w formie mobilnej. Tak szczegółowy audyt pokazuje wszystkie niedoskonałości, które powinno się zmienić dla jak najlepszej optymalizacji witryny internetowej na WordPressie.

Test My Site with Google

Funkcja Test My Site w odróżnieniu od Lighthouse oraz Page Speed Insight skupia się w głównej mierze na urządzeniach mobilnych. Najistotniejszej weryfikacji podlega czas ładowania strony oraz sposób wyświetlania jej na komórkach. Test My Site oferuje dokładny raport wskazujący co należy naprawić. Między innymi wskazuje zasoby utrudniające renderowanie, efektywność JavaScript, a także podpowiada usunięcie niepotrzebnych narzędzi. Ta funkcja pokazuje też ulepszenia, które pomogą dostosować stronę do potrzeb użytkownika, np. uruchomienie witryny offline dostępnej ze wszystkich urządzeń. Test My Site with Google pokazuje też usprawnienia w zakresie takich działań, jak szybka metoda logowania, rejestracji czy płatności. Google oferuje obszerny zakres narzędzi zwracających uwagę na istotne usprawnienia korzytnie oddziałujące na optymalizację witryny internetowej.

Wtyczki do optymalizacji stron WWW na WordPressie

Obok narzędzi oferowanych przez Google do optymalizacji stron na Wordpresie da się wykorzystać też przygotowane w tym celu wtyczki. Korzystając z WordPressa uzyskuje się dostęp do bezpłatnych i płatnych wtyczek, które zawierają sporo funkcjonalnych dodatków, wzbogacających witryny WWW. Wtyczki połączone z optymalizacją mają za zadanie dodawanie usprawnień, które oddziałują na jakość strony.

Autoptimize – celem tej wtyczki WordPressa jest optymalizacja z zakresu kodów CSS oraz HTML. Poprzez tę wtyczkę eliminowane są nieużywane znaki w kodzie HTML. Dzięki niej możliwa jest też optymalizacja obrazów i czcionek. Co więcej wtyczka Autoptimize przenosi skrypty w stopkę, a to minimalizuje czas wyświetlania samej strony.

Yoast SEO – jest wtyczką, która analizuje wpisy, podstrony i strony itp. z uwagi na poprawność SEO np. fraz kluczowych, opisów alt, meta danych albo parametrów title. Dzięki tej wtyczce możliwa jest zmiana tych elementów, a dodatkowo wtyczka pokazuje dobrze wykonane elementy oraz takie, które należy poprawić w treści, żeby zdobyć jak najlepsze efekty optymalizacji witryny internetowej na Wordpresie.

W3 Total Cache – wpływa na czas wyświetlania witryny. Za sprawą generowanych reguł poprawia wydajność witryny co sprawia, że wczytuje się ona o wiele szybciej. Kieruje tworzeniem cache (pamięci podręcznej), jej usuwaniem oraz na redukcję kodów np. HTML oraz CSS. Tą metodą przeglądarka zapisuje statyczne pliki w trakcie pierwszego wyświetlenia strony, a przy następnych wejściach ładuje ją bez obciążania serwera www.

Optymalizacja stron

Komentarze są wyłączone.